POT și iarna!

POT ȘI IARNA, POT MEREU

POT și iarna! este un proiect de educație prin cultură care abordează empiric teme de maximă relevanță în societatea românească precum excluziunea socială și trauma abandonului cu care se confruntă copiii și tinerii din mediul instituționalizat, în special aceia care provin din zone cu acces limitat la cultură.

Prin intermediul mai multor mijloace axate pe interdisciplinaritate — ateliere creative și participative, sesiuni de feedback, workshopuri de pedagogie non-formală, conferințe —, proiectul își propune să documenteze, exploreze și diminueze dificultățile de integrare în societate ale copiilor și tinerilor instituționalizați din România, urmărind creșterea nivelului de conștientizare a drepturilor și posibilităților de autoreprezentare ale acestora.

Proiectul POT și iarna! accentuează atât rolul fundamental al practicilor pedagogice alternative și art-terapiei în dezvoltarea abilităților motrice, senzoriale și cognitive ale copiilor și tinerilor instituționalizați, cât și relevanța integrării unor activități artistice și culturale în universul cotidian al acestui grup vulnerabil. Toate activitățile și evenimentele proiectului sunt gratuite pentru participanți.

WORKSHOP ONLINE

Axat pe conștientizarea impactului pe care bullyingul, discriminarea și alte forme de abuz îl au asupra dezvoltării psiho-emoționale a celor care provin din grupuri sociale vulnerabile și nu numai, pe înțelegerea efectelor pe termen lung ale traumelor de atașament corelate cu abandonul și respingerea, precum și pe descoperirea și predarea unor metode și practici pedagogice alternative, workshopul Arta ca formă de incluziune socială, la care au participat în jur de 40 de tineri artiști din domenii conexe, a avut ca scop pregătirea participanților pentru lucrul cu copii și tineri instituționalizați, răspunzând nevoilor esențiale ale acestora.

Arta ca formă de incluziune socială a fost prima activitate a proiectului POT și iarna! organizată online, între 21 și 24 februarie 2022. Workshopul i-a avut ca instructori pe membrii de bază ai echipei POT junior art camp, dar și pe câțiva invitați speciali, experți în educație non-formală și psihologie: lect.univ.dr. Andreea Jicman de la UNATC „I.L. Caragiale” (profesor în cadrul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic, coordonator al programului de teatru în educație UNATC Junior și al altor proiecte culturale dedicate copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale) și pe psihoterapeuta Florentina Niculescu, membră a comunității Pagina de Psihologie, specializată în lucrul cu trauma și relațiile abuzive, violența în familie, abuzul fizic și sexual.

UNDE ȘI CÂND

Între 12 martie și 17 aprilie 2022, timp de 6 weekenduri consecutive, peste 100 de copii și tineri aflați în grija DGASPC Olt, din orașele Slatina, Caracal, Balș și Corabia, au beneficiat de o serie de 6 ateliere creative și interactive de teatru, dans, muzică, pictură, povești și ecologie.

Atelierele au fost reunite sub titlul 6 ART WEEKS, reprezentând principala activitate a proiectului de educație prin cultură POT și iarna!, co-finanțat de AFCN și realizat de Asociația Tangent în parteneriat cu DGASPC Olt, UNATC „I.L. Caragiale” și Primăria Municipiului Caracal. 

Desfășurate în orașele de proveniență ale beneficiarilor acestora, atelierele din cadrul 6 ART WEEKS au avut loc în diverse spații puse la dispoziție de DGASPC Olt și primăriile locale: curți și săli de clasă ale școlilor generale și liceelor (Caracal, Slatina, Corabia), spații comune ale centrelor de asistență socială (Corabia, Slatina) și săli de conferință ale primăriilor (Balș). 

CU CINE

Cei 28 de tineri artiști și pedagogi, coordonatori ai atelierelor creative, au fost aleși de echipa proiectului din rândul participanților la workshopul online Arta ca formă de incluziune socială, desfășurat în perioada 21-24 februarie 2022, sub egida aceluiași proiect. În zilele de sâmbătă și duminică din perioada 12 martie – 17 aprilie 2022, patru echipe formate din câte doi traineri au coordonat simultan ateliere, conform unui calendar prestabilit, în cele patru orașe din județul Olt. 

Alegerea echipelor de coordonatori, realizată de organizatorii proiectului, a urmărit ca la fiecare atelier să existe un trainer principal și un asistent. Trainerul principal avea rolul de a-și concepe planul de activitate al atelierului și de a coordona majoritatea jocurilor și a exercițiilor, fiind relevantă, în acest sens,  bogata experiență în domeniu artistic vizat de atelier, dar și în lucrul cu copii și tineri.

În ce privește rolul asistentului, s-a urmărit ca el să se ocupe de buna desfășurare a activităților, să prevină situațiile care ar fi putut perturba atelierul (conflicte între participanți, forme de bullying etc.), comunicând îndeaproape cu tinerii și copiii mai puțin dispuși să participe la activitățile propuse. Acestora din urmă, conform unei grile de valori unanim acceptate de către toți coordonatorii, li s-a oferit libertatea de a nu se implica într-o anumită activitate dacă aceasta nu era pe măsura propriilor interese, cu condiția de a nu-i deranja pe ceilalți participanți. În câteva cazuri, dată fiind experiența similară a trainerilor, nu a existat acest raport ierarhic, iar ambele persoane au fost încurajate să coordoneze pe rând atelierul. 

PENTRU CINE

De obicei, pentru ca numărul de participanți ai unui atelier să nu depășească 15 persoane, copiii și tinerii au fost împărțiți pe criterii de vârstă în două grupe. Această departajare a permis susținerea unor activități specifice nivelului de înțelegere și preocupărilor fiecărei categorii de vârstă. În majoritatea cazurilor, cu foarte puține excepții, au fost coordonate ateliere pentru copii cu vârste cuprinse între 10 și 14 ani, respectiv adolescenți cu vârste variind între 15 și 18 ani.  

De asemenea, fără a impune vreo formă de obligativitate, la fiecare atelier, însoțitorilor copiilor și tinerilor li s-au oferit trei posibilități: de a se implica activ, de a asista de pe margine sau de a rămâne în afara spațiului de desfășurare a activităților până la finalul atelierelor. 

DE CE

Scopul 6 ART WEEKS a fost explorarea empirică, prin intermediul unor mijloace artistice bazate pe principiile art-terapiei și ale pedagogiilor alternative, a unor aptitudini specifice și necesare în procesul de autocunoaștere și dezvoltare personală a participanților, aptitudini menite să le înlesnească integrarea deplină în grupurile sociale din care fac parte, să diminueze și să prevină bullyingul și excluziunea socială. 

Astfel, coordonatorii fiecărui atelier s-au organizat în grupuri separate înainte de începerea 6 ART WEEKS pentru a-și concepe o structură coerentă, bazat pe aptitudinile specifice urmărite, regula fiind ca orice atelier să includă, în special, jocuri și activități ludice. Apoi, în funcție de contextul fiecărui atelier,  coordonatorii au avut libertatea de a decide cum să-și adapteze planul după nevoile participanților. 

În sfârșit, pentru a identifica impactul atelierelor asupra copiilor și a tinerilor, au fost concepute chestionare de tipul Înainte/După, iar datele obținute în urma centralizării lor au făcut obiectul unei ample analize statistice realizate de Victoria Ecaterina Moraru, actriță, trainer al atelierului de povești și membră a echipei revistei.

WEEK #1
12-13 martie 2022

CORABIA - ATELIER DE TEATRU

coordonatori: Dan Coza (actor și pedagog de teatru) și Anthony Deaibes (student la actorie)

SLATINA - ATELIER DE PICTURĂ

coordonatoare: Daniela Ioniță (arhitectă) și Mădălina Mihai (scenografă și actriță)

BALȘ - ATELIER DE MUZICĂ

coordonatori: Andrei Midișan (actor de animație și muzician) și Miruna (actriță de animație)

CARACAL - ATELIER DE DANS

coordonatori: Filip Stoica (coregraf) și Andrei Bouariu (coregraf)

Ceea ce m-a uimit în lucrul cu acești copii a fost setea lor de cunoaștere și dorința de a absorbi orice informație pe care le-o ofeream legată de dans sau mișcare în general. Curiozitatea unui copil față de lucrurile pe care eu i le prezint mă face să-mi dau seama de utilitatea mea ca trainer și de nevoia lui constantă de a avea un model care să-l inspire. 

– FILIP STOICA, trainer DANS

Am întâlnit multe caractere diferite. În timp ce unii dintre ei au fost foarte timizi, cu un univers interior bogat, dificil de exprimat, alții au fost deosebit de creativi și curajoși în a experimenta lucruri noi, ajutându-se de materialele primite. Unii dintre copii au fost mai aplecați către discuțiile cu noi, alții pur și simplu erau nerăbdători să se apuce de lucru.

– MĂDĂLINA MIHAI, trainer PICTURĂ

WEEK #2
19-20 martie 2022

SLATINA - ATELIER DE TEATRU

coordonatoare: Nicole Burlacu (actriță și antreprenor) și Theodora Sandu (actriță)

BALȘ - ATELIER DE PICTURĂ

coordonatoare: Daniela Ioniță (arhitectă) și Elena Iorga (scenografă)

CARACAL - ATELIER DE MUZICĂ

coordonatori: Vlad Nicolici (actor și muzician) și Maria Nicolici (studentă la regie teatru)

CORABIA - ATELIER DE DANS

coordonatori: Eduard Drog (instructor dans sportiv și antreprenor) și Alexandra Lepăduși (dansatoare de performanță și instructor de dans sportiv)

Consider că cel mai important efect asupra copiilor a fost sentimentul de incluziune. Au simțit că fac parte dintr-un grup în care ne respectăm reciproc și facem ceva ce ne dă o stare de bine. Prin încurajarea copiilor, prin identificarea reușitelor din acțiunile lor și sublinirea acestora în fața celorlalți, chiar și cel mai temător a prins încredere și s-a implicat în atelier cu tot interesul.

– ALEXANDRA LEPĂDUȘI, trainer DANS

Primul grup de 15 copii m-a lăsat fără cuvinte. M-au provocat să mă ridic la nivelul lor. Energia lor era covârșitoare. În unicitatea fiecăruia vedeam un univers în sine, vedeam complexitate, bogăție și frumusețe. Am văzut ochi mari cu gene lungi și bucuroase, mâini hotărâte, timiditate cu strungăreață, priviri inteligente și ascuțite, nevoie infinită de încurajare, nevoie de comunicare, de afecțiune, de atingere, de îmbrățișare.

– THEODORA SANDU, trainer TEATRU

WEEK #3
26-27 martie 2022

CARACAL - ATELIER DE TEATRU

coordonatori: Radu Moldovan (profesor de teatru și actor de animație) și Vlad Galer (actor și pedagog de teatru)

CORABIA - ATELIER DE PICTURĂ

coordonatori: Clara Pop (scenografă și interior designer) și Mădălina Mihai (scenografă și actriță)

SLATINA - ATELIER DE ECOLOGIE

coordonatoare: Sabina Armeanu (actriță și antreprenor în domeniul sustenabilității) și Adriana Aldea  (actriță)

BALȘ - ATELIER DE DANS

coordonatori: Maria Beatrice Tudor (coregrafă) și Petre Oneț 

Mulți dintre ei, preponderent cei de vârste mai mari, au fost interesați să afle ce pot face pentru a proteja natura și pentru a-și eleva standardele de calitate a vieții. Marele beneficiu al atelierului de ecologie, care se folosește de metode de educație alternativă, este că le stimulează copiilor și tinerilor setea de cunoaștere și le antrenează o gândire conștientă și activă, fără presiunea de a reproduce mecanic formulări teoretice pe care nu le înțeleg.

– SABINA ARMEANU trainer ECOLOGIE

Cum sfârșitul atelierelor a fost însoțit de rezultate reale, palpabile, confecționate chiar de mâinile și imaginația lor, copiii au dobândit mai multă stimă de sine. Având o dovadă concretă a ceea ce se poate naște în lipsa fricilor și a prejudecăților, au devenit conștienți că nu au nevoie decât de curaj și deschidere pentru a-și materializa visurile. Prin ceea ce am creat împreună cu ei, le-am dovedit că pot realiza ce își doresc având răbdare și primind răbdare de la cei care vor să-i ajute.

– CLARA POP, trainer PICTURĂ

Vedeta jocurilor a fost Interviul, în care fiecare își imagina că este o vedetă și dă un interviu. M-a emoționat Roberta, care a spus, în timpul interviului, imaginându-și că este o jucătoare de handbal de succes, că va construi un nou centru pentru copiii din Caracal. Feedbackul a fost scurt, dar ne-am dat seama că le-a plăcut. Unii copii ne-au întrebat unde pot urma cursuri de actorie în oraș.

– RADU MOLDOVAN, trainer TEATRU

WEEK #4
2-3 aprilie 2022

CORABIA - ATELIER DE MUZICĂ

coordonatori: Vlad Nicolici (actor și muzician) și Nicole Burlacu (actriță)

SLATINA - ATELIER DE DANS

coordonatori: George Pleșca (coregraf) și Andrei Bouariu (coregraf)

BALȘ - ATELIER DE TEATRU

coordonatori: Dan Coza (actor și pedagog de teatru) și Patricia Flack (studentă la actorie)

CARACAL - ATELIER DE PICTURĂ

coordonatoare: Daniela Ioniță (arhitectă) și Silvia Horobeanu (scenografă și profesoară de desen)

Cred că atelierul de pictură a avut un impact important asupra copiilor, chiar dacă timpul petrecut împreună a fost scurt. Cred că au primit și învățat câteva idei despre cum ar putea să își crească stima de sine, să își îmbogățească creativitatea, să descopere și să învețe să aibă încredere în oameni – un anume soi de încredere pe care au pierdut-o prematur.

– DANIELA IONIȚĂ trainer PICTURĂ

WEEK #5
9-10 aprilie 2022

CORABIA - ATELIER DE ECOLOGIE

coordonatoare: Nicole Burlacu (actriță) și Maria Nicolici (studentă la regie teatru)

SLATINA - ATELIER DE POVEȘTI

coordonatoare: Iulia Grigoriu (regizoare de teatru) și Theodora Sandu (actriță)

BALȘ - ATELIER DE POVEȘTI

coordonatori: Dan Coza (actor și pedagog de teatru) și Edda Coza (regizoare de teatru)

CARACAL - ATELIER DE ECOLOGIE

coordonatoare: Sabina Armeanu (actriță și antreprenor în domeniul sustenabilității) și Adina Burghelea

Cred că atelierul de ecologie a avut un impact educativ asupra copiilor, având în vedere că aceștia nu s-au mai întâlnit niciodată cu noțiuni precum „strat de ozon” sau „colectare selectivă”. Este extrem de important pentru oricine să înțeleagă natura și mediul în care trăiește. Ce am observat, în mod special, a fost capacitatea lor de a absorbi informațiile primite extrem de rapid.

– MARIA NICOLICI, trainer ECOLOGIE

Rolul esențial al coordonatorului este de a ști cum să-și adapteze programul după starea și energia grupului, oscilând între jocurile dinamice și cele mai așezate, care necesită răbdare și atenție. Am lucrat și cu copii cu diverse deficiențe sau tulburări comportamentale, iar prin modificarea gradului de dificultate a fiecărei activități am obținut mereu rezultate pozitive. În definitiv, un atelier de povești trebuie să urmărească capacitatea și deschiderea fiecărui individ de a comunica prin joc și joacă, eliminând orice formă de presiune sau obligativitate care nu ar face decât să creeze un mediu ostil.

– EDDA COZA, trainer POVEȘTI

WEEK #6
16-17 aprilie 2022

CORABIA - ATELIER DE POVEȘTI

coordonatori: Eduard Chimac (student la actorie) și Vlad Crudu (student la actorie)

SLATINA - ATELIER DE MUZICĂ

coordonatori: Vlad Nicolici (actor și muzician) și Nicole Burlacu (actriță)

BALȘ - ATELIER DE ECOLOGIE

coordonatoare: Sabina Armeanu (actriță și antreprenor în domeniul sustenabilității) și Adriana Aldea (actriță)

CARACAL - ATELIER DE POVEȘTI

coordonatoare: Edda Coza (regizoare de teatru) și Victoria Ecaterina Moraru (actriță)

Atelierul de muzică a urmărit ca participanții să descopere muzica vieții cotidiene și să reușească să reproducă universul sonor din care fac parte. Așadar, pornind de la exerciții de ascultare și de identificare a sunetelor care ne înconjoară și mergând până la explorarea unor jocuri de ritm în care copiii și tinerii își foloseau propriul corp pentru a produce sunete, fiecare a conștientizat, din ce în ce mai mult, posibilitatea transformării unui mediu sonor aparent banal într-o experiență muzicală personală.

– NICOLE BURLACU, trainer MUZICĂ

Cel mai frumos moment a fost după o primă zi foarte dificilă. Edda, colega mea, i-a adunat a doua zi pe copii într-un cerc și le-a spus cum poveștile au luat naștere chiar într-un cerc ca al nostru, acum foarte mulți ani, când oamenii, adunați în jurul focului, s-au întâlnit pentru a-și împărtăși experiențele de peste zi. Apoi, ne-a rugat să povestim și noi ce am făcut după atelierul de ieri și în dimineața zilei respective. A fost prima dată în care am simțit că toți aveau răbdare unii cu alții și erau curioși.

– VICTORIA ECATERINA MORARU, trainer POVEȘTI

ULTIMA ACTIVITATE

Ca urmare a 6 ART WEEKS, activitate desfășurată în perioada 12 martie – 17 aprilie 2022, ce a cuprins susținerea de către 28 de tineri artiști și pedagogi a 6 ateliere creative de teatru, dans, muzică, pictură, povești și ecologie pentru peste 100 de copii și tineri aflați în grija DGASPC Olt, Asociația Tangent a organizat pe 29 octombrie 2022, de la ora 12:00, la sediul CINETic, conferința Pedagogii alternative pentru copii și tineri instituționalizați.

La evenimentul moderat de Edda Coza, managerul proiectului POT și iarna!, au luat cuvântul atât instructorii atelierelor creative, cât și o serie de invitați speciali cu pregătire  practică și teoretică în domeniul pedagogiei printre care se numără profesori și studenți de la UNATC „I.L. Caragiale” precum lect.univ.dr. Andreea Jicman și drd. Roxana Filip.

Scopul conferinței a fost să aducă în dezbatere publică necesitatea implementării cu regularitate a unui program de educație non-formală care să sprijine combaterea fenomenului de excluziune socială cu care se confruntă persoanele din mediul instituționalizat românesc, prin exemplificarea unor proiecte de educație prin cultură derulate în anul 2022 și dedicate copiilor și tinerilor instituționalizați: POT și iarna! și Raze de soare. 

De multe ori, proiectele culturale și educaționale dedicate grupurilor sociale vulnerabile rămân în interiorul contextelor în care se desfășoară, fără ca publicul larg să aibă acces la rezultatele și beneficiile lor. Prin această conferință, ne-am propus să facem cunoscute metode și practici ale art-terapiei și pedagogiilor alternative ce contribuie la dezvoltarea psiho-emoțională a copiilor și tinerilor instituționalizați, având ca studiu de caz atât atelierele creative derulate sub egida proiectului POT și iarna!, cât și alte activități pe care asociația noastră le-a implementat cu succes, din 2020, în parteneriat cu DGASPC Olt. 

– EDDA COZA, Președinte ASOCIAȚIA TANGENT

REVISTA PROIECTULUI

De asemenea, în cadrul conferinței a fost lansată varianta tipărită a revistei POT art therapy journal, care însoțește parcursul acestui demers educațional prin interviuri cu experți în psihologie și pedagogie, mărturii ale coordonatorilor de ateliere creative și analize statistice despre impactul proiectului POT și iarna! asupra beneficiarilor săi direcți. 

Conferința Pedagogii alternative pentru copii și tineri instituționalizați poate fi urmărită și online pe canalul de Youtube al Asociației Tangent, iar revista POT art therapy journal este disponibilă gratuit și în format digital pe site și poate fi citită aici. 

POT și iarna! este un proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.